Sidor

söndag 22 augusti 2010

Kycklinggryta med indiska smaker

En jäkla härlig kykling gryta som jag testat nu ett par gånger. Receptet kommer från Lantmännen har jag för mig. Stjärnanisen kan man skippa då jag inte hittat den i butik någon gång när jag skall ha den. Sen är det kyklingfilé istället för klubbor om man vill ha mer kött att äta.


Gör så här:
Dela kycklingbenen i två delar och dra av skinnet. Lägg i en bunke, häll på citronsaft, skal och salt. Gnid in kycklingen med kryddorna och låt dra ca 15 min.

Stek lök, vitlök, ingefära och chili i olja. Häll sedan på curry och spiskummin, rör runt och lägg i kycklingen, stek tills kycklingen fått färg. Häll på buljong, tomater, kanel, stjärnanis, och lagerblad. Låt puttra ca 30 min. Smaka av och servera.
Du Behöver:
kycklingben/alternativt hel kyckling Kronfågel, 1pkt, ca 825 gr
2 hackade gula lökar
4 finhackade vitlöksklyftor
ca 2 matskedar finhackad färsk ingefära
1 hel färsk spansk chilipeppar, finhackad
1 burk krossade tomater
3 dl hönsbuljong
2 stjärnanis
2 hela kanelstänger
1 msk spiskummin
2 msk curry
2st lagerblad
skal och saft av en citron
salt och socker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar